Emirates? To je zlatá klec, říká Zuzana Piklová, hrdá letuška Českých aerolinií

Rozhovor s někým, kdo létá na blízkém Východě je vždy zajímavý. Jen hrstce šťastlivců se to v životě povede. Myslím tím létat například pro slavnou společnost Emirates nebo katarský Qatar Airways.

Přinést ale rozhovor s někým, kdo létá doma, je věrný svému zaměstnavateli a pokračuje v rodinné tradici, je ještě lákavější. S někým, kdo létá tak trochu na druhém břehu planety.

Jsem velice potěšen, že si na další slovíčko můžu pozvat Zuzanu Piklovou, krásnou a mladou letušku, která České aerolinie reprezentuje na každém kroku.

Dá se říct, že s nadšením plní roli reklamní ambasadorky páté nejstarší aerolinky na světě! 

 

Hubička jako první

Zuzko, létáš pro pátou nejstarší aerolinii na světě a jsem nadšený, že Hubička je první, kdo Tě vyzpovídá! Rozhovor jsme upekli rychle, za to Ti moc děkuji.

Řekni mi na úvod, alespoň jednu stinnou stránku letušky.

Nikdy se nehádejte s hladovou letuškou, není nic horšího! 😛

 

Digitální éra

Nyní je trendem, že většina cestujících má své letenky v mobilu.

Je to tak i u ČSA? Už se Ti stalo, že při nástupu chtěl někdo ukázat letenku a vybil se mu mobil?

Ano, funguje to tak i u nás. Přijde mi, že na nějakých evropských linkách, jako je například Brusel nebo Paříž, mají cestující už více letenky v telefonech. Ale ještě se mi nestalo, aby se cestujícímu vybil mobil při ukazování letenky.

 

Před startem

Vše se chystá na odlet a než zazní z pilotní kabiny “Cabin Crew, seats for take off” musíte demonstrovat situace, které mohou nastat. Například nasazení záchranné vesty při přistání na vodu.

Všiml jsem si, že například u Ryanairu byli lidé vyzváni, ať své zařízení vypnou a pečlivě sledují pokyny palubního personálu.

S čím se setkáváš Ty? Zakazujete lidem si vás nahrávat během demonstrace?

My máme pokyn “Cabin crew departure position, please.” Ano, i u nás máme povinnost cestující informovat, aby sledovali demonstraci a zdrželi se používání sluchátek. Před demonstrací procházíme kabinu a cestující o tomto informujeme. Stává se ale snad pokaždé, že mi cestující řeknou, že to už znají nebo když se sotva otočím, mají je znovu v uších. Pasažéři, co létají skoro každý týden, demonstraci už ani nesledují. Co se týče nahrávání, tak se nestává často, že by si nás nahrávali a když už to dělají, tak za nimi neběžím, aby to vypnuli. Na co si ale vzpomínám je, jak jsem létala měsíc v retro uniformě 60. let, tak jsem opravdu měla plnou pozornost celé kabiny. Bylo to až neobvyklé. Dokonce jsem dostala i potlesk. Pak jsem i chápala, že si to nahrávají. Kdy zase uvidí retro letušku ze 60. let demonstrovat nouzové prostředky? 🙂 

 

Disarm your doors and crosscheck

Toto kabinou zní, jakmile se blíží letadlo po přistání ke stojánce.

Zní to pokaždé. Co to vlastně znamená?

Když přijedeme ke stojánce a zastavíme, tak vedoucí letu pronese „Cabin crew, all doors in disarmed position and crosscheck“.

Toto zazní kabinou, jakmile se letadlo dostane na svou stojánku a znamená to, že máme dát dveře do pozice, kdy již nebude aktivovaný skluz. Kdybychom dveře nechali v tzv. “armed position“, tak by se po otevření dveří nafoukl skluz. 

 

Vedoucí letu

Všiml jsem si jisté hierarchie na palubě. Vedoucí letu se ujímá sluchátka a sděluje informace kabině.

Avšak jestli se nemýlím, neukazuje například to, jak si zapnout pás nebo jak si nasadit záchrannou vestu.

Je to tak? A jaké jsou ještě rozdíly mezi letuškou a vedoucím letu?

Ano, je to tak. Vedoucí kabiny má na starosti veškeré hlášení, včetně toho při demonstrování záchranných prostředků. 

Rozdíl mezi letuškou a vedoucím letu je v tom, že finální slovo má vždy vedoucí. Jinak vědomosti musíme mít všichni stejné. Není možné, aby vedoucí věděla vše a letuška nic. Zastávám ale názor, že vedoucím kabiny nemůže být někdo, kdo létá teprve rok, dva roky. Je to zodpovědná funkce. Musíte mít už něco zažitého, abyste si byli alespoň trochu jisti v kramflecích a uměli krizovou situaci vyřešit na jedničku.

 

 

Layover

Ve větších aerolinkách se to děje běžně. Cizí posádky, které po dlouhém letu přistanou v Praze, jedou na hotel, přespí, zajdou si do města a druhý den odletí pryč.

Když opomenu linku do Soulu, u ČSA se toto letušce stát nemůže nebo ano?

Pravdou je, že ČSA mnoho pobytových destinací nemá. Ale zase musím říct, že díky Českým aeroliniím jsem se podívala do zemí, měst, kam bych se ani v životě nepodívala. Jako příklad mohu uvést Jeddu, Rijád či Bejrút. Za létání v Jedde jsem velmi vděčná, je to neuvěřitelná zkušenost a člověk se tam jen tak nedostane. Velmi se mi také líbí v Goteborgu, kde pobyty máme stále. Těch zemí je víc, které jsem poznala až jako letuška ČSA a jsem za to velmi ráda.

 

Překvapivý dotaz

Jen 5% populace na světě letělo letadlem. I pro nás Čechy je to stále zážitek. 

S jakým překvapivým dotazem ses už setkala? 

Opravdu jen 5%? Tak to mě hodně překvapuje. Řekla bych, že v dnešní době letěl už každý.

Za tu dobu, co létám já, jsem dostala už hodně překvapivých dotazů, které jsem už i zapomněla. Na který ale opravdu asi nikdy nezapomenu je, když se mě cestující zeptal, jestli půjdu po lince domů, nebo jestli budu spát v letadle. V tu chvíli jsem se i zasmála, jelikož jsem myslela, že to je asi vtip, ale nebyl. Myslel to vážně. Pan cestující si myslel, že máme v letadle spacáky a přespáváme tak na další linku. Tak chci všechny vyvést z omylu, i letušky spí po lince doma 🙂

 

Tleskat nebo netleskat

Ve světě už se skoro vůbec dneska netleská, ale dříve tomu bylo jinak.

Tleská se na palubách Českých aerolinek? K čemu se přikláníš Ty?

Prosííím, netleskat 🙂 Opravdu to piloti vepředu neslyší. Jestli chcete projevit nějakou radost z letu a hezkého přistání, pochvalte pilota při výstupu z letadla, bude mít radost

Na palubě Českých aerolinií se tleská jak kdy. Já se setkala s potleskem jen na Barceloně a Madridu. Bývají to spíše dovolenkové destinace.

 

Dětství v Evropě

Když začnu od dětství, ty jsi ho strávila v Barceloně a Římě.

Takže umíš španělský a italsky k Tvé angličtině a češtině? Prozraď mi více k netradičnímu dětství.

Španělsky, anglicky a česky. Italsky bohužel neumím. Za své krásné dětství jsem velmi vděčná svým rodičům. Tatínek pracoval jako zástupce ČSA v Barceloně a poté v Římě, a tak jsem v tom vyrůstala opravdu od narození. Dokonce můj první let byl linkou OK do Barcelony, tehdy ještě Boeingem 737-500, a to mi bylo teprve šest týdnů. Chodila jsem i do místní školky. Mimochodem do Barcelony létáme pravidelně celá rodina dodnes. Je to náš druhý domov.

 

Reklamní tvář

Není tajemstvím, že Tě České aerolinie využívají pro své marketingové účely. Je radost Tě sledovat. Šedesátá léta Ti padla náramně.

Ráda plníš tuto roli a nezávidí Ti některé kolegyně letušky?

Není frází, že jsem za to opravdu velmi vděčná. Reprezentovat firmu je veliká čest a jsem na to pokaždé moc hrdá. V práci jsem se setkala převážně s pozitivními ohlasy, hlavně co se uniformy 60. let týče. Vždy to v „briefingovce“ (místo, kde se před letem potkává posádka) velmi ožilo, když jsem přišla jako retro letuška. Moc ráda na to vzpomínám.

 

 

Láska

Milovat svého zaměstnavatele je dnes vzácné. Ty to tak máš.

Čím vším, kromě „lovebrandu“, pro Tebe společnost je?

Je to pro mě tradice, nádherná a dlouhá historie, náplň mého života. Není to jen firma, je to místo, kde narazíte na tolik srdcařů, kolik žádná jiná aerolinka nemá, podle mě.

 

Nabídka, která leží na stole

V dnešní digitální době, která je postavena na sociálních sítích je lehké dostat nabídku od potenciálního zaměstnavatele, který si nás může najít, například na kariérní sociální síti LinkedIn.

Přišla Ti už odněkud nějaká nabídka, u které sis nebyla jistá svou loajalitou k ČSA? Jak to vlastně funguje na trhu? Perou se aerolinky o dobré letušky a stevardy?  

Myslím si, že více se perou o piloty než o letušky. Ale k té nabídce, stalo se mi, že jsem měla linku a cestující se velmi zajímal o práci letušky, jak to chodí apod. A jak jsem o tom vyprávěla s nadšením, tak na konci rozhovoru mi nabídl práci v jednom z nejlepších hotelů v Praze, se slovy, že tak nadšený člověk pro své zaměstnání se jen tak nenajde. Samozřejmě jsem práci odmítla. Žádné zaměstnání se nevyrovná letušce u Českých aerolinií.

 

Vášeň, láska, droga

Tvá loajalita k ČSA je obrovská. Avšak myslím si, že vás je na tom pomyslném vrcholu ledovce věrnosti pouze pár. Tak to je v každé společnosti.

Jak se Ti spolupracuje s lidmi, kteří to tak nemají?

Pravdou je, že je velmi znát, když letíte s lidmi, kteří to tak nemají. Ale snažím se nespadnout do té negativní nálady. Můj názor je, že když Tě ta práce nebaví, můžeš dělat přeci něco jiného, kde budeš spokojenější.

 

Servírka v oblacích nebo prestižní letuška

Mým snem je létat. A docela často slýchám z okolí, že létat je jako býti “pinglem v oblacích”, že prestiž je dávno pryč.

Cítíš se tak a s čím ses třeba setkala Ty?

Vůbec se tak necítím. Já tu práci u ČSA stále vnímám jako prestiž, i když na to spousta lidí má již jiný názor. Musíte znát mnoho věcí, co se např. bezpečnosti, zdravovědy týče. Hlavně člověk, co řekne, že to je „pingl“, tak to je pouhá neznalost. Lidé letušky velmi podceňují.

 

Emirates jako zlatá klec

V minulosti jsem si na Tvém instagramovém profilu všiml, že jsi odpovídala na dotazy svých sledujících a jeden z nich se Tě zeptal, jestli by Tě lákalo létat u Emirates.

Ty jsi řekla, že létání na Blízkém východě je zlatou klecí. Proč si to myslíš?

Myslím si to proto, jelikož jsem se o létání u Emirates bavila s pár holkami, které tam pracovaly. Sice létáš po celém světe, ale i podmínky těchto společností se změnily. Často máš jen minimální odpočinek a letíš zase hned nazpět. Takže jsi rád, že se vyspíš. Vrátíš se do Dubaje, jsi opět vyřízený a doma na Tebe čeká maximálně spolubydlící jiná letuška.

Určitě máš nové zkušenosti, něco uvidíš a poznáš, ale za cenu, že rodinu i přátele vidíš velmi málo a to já bych nechtěla. Rodina je pro mě vždy na prvním místě.

 

 

Konspirační teorie

Na každém kontinentu získala monopol jediná aerolinka. V Evropě je to Ryanair, v Asii Qatar Airways, v Africe Ethiopian Airlines, v Americe tradiční Delta a v Austrálii Qantas.

Pro koho se rozhodneš a proč?

Upřímně to až tak neřeším, ráda poznávám služby různých aerolinek.  Ale Ryanair bych určitě nezvolila, pokud by to nebyla poslední možnost.

 

Bývávalo, jó to byly časy

Když jsem v roce 2015 nastoupil do největší loterijní společnosti v Evropě, a to do české Sazky, bylo ve společnosti spousta lidí, kteří zažili Hušákovu éru. Denně jsem slýchal jaké byly platy, jaké byly odměny a jak skvělé časy to byly.

Jsi v ČSA krátce. Potkáváš se taky s dinosaury?

Nenazvala bych je dinosaury. Ale ano, i u nás jsou lidé, kteří často vzpomínají. Na jednu stranu je chápu, zažili něco, co se nedá s přítomností srovnávat, ale na druhou stranu si říkám, že to už prostě bylo a nemá cenu srovnávat. Naopak mysleme pozitivně, že se tohle všechno ještě třeba jednou vrátí. Věřím tomu!

 

V oblacích jako doma, ale co pak?

Slogan společnosti zní „V oblacích jako doma“. 

Jak dlouho můžeš jako letuška u ČSA létat, kolik je nejstarší letušce u vás a co plánuješ v horizontu pěti a deseti let Ty?

To přesně nevím, jak dlouho, ale podle mě, dokud Tě firma potřebuje, baví Tě to a hlavně, jestli Ti to umožňuje i zdraví.

Přesný věk nejstarší letušky neznám. Ale často letušky, které létají i přes 30 let, vypadají kolikrát lépe jak ty dvacetileté.

Nicméně v horizontu pěti až deseti let bych si přála založit rodinu a když by to šlo, tak létat u ČSA.

 

Nejdelší linka ČSA

Tou je linka do korejského Soulu. Je to něco jako ochutnávka dálkových linek obřích společností.

V čem se let liší od kratších letů po Evropě? Jak ho celý zvládáš? A co Tě na Koreji baví?

Liší se například už jen tím, že ho létáme našim největším letadlem A330. Je to opravdu nádherné letadlo. Dále tím, že děláme teplé servisy. Také můžete zažít úžasný komfort v business třídě, která stojí za to.

Myslím si, že let zvládám celkem dobře. Samozřejmě časový rozdíl je náročný, ale postupem času si zvyknete. Do Koreji létám přes rok a musím říct, že i po roce je stále co objevovat. Baví mě hrozně to letadlo, kterým tam letíme, ale jinak mě baví jít do města, mám už i své oblíbené obchody, naposledy jsem byla s kolegyní v soulské Zoo. Takže určitě si program pokaždé najdete. Libí se mi, jak už je mezi kolegy soulský slang. Hlavní nákupní ulici říkáme Příkopy, jeden obchod je pojmenován podle kolegy, který ho objevil, atd. Je to celkově super a létám tam moc ráda.

 

 

To nejhezčí

Práci v „hospitality“ (pohostinství) si vybírám proto, protože mě baví kontakt s lidmi.

Je to obohacující. Naplňuje mě to.

Co je nejkrásnější na celém letu z Tvé pracovní pozice?

To je velmi těžká otázka.

Ale jsou dva momenty, které mě velmi hřejí u srdce. První je ten, když se mohu chvílí dívat z okénka a vidíte nádherný západ slunce a druhý, když přistáváme v Praze a pustí se Vltava. Je to opravdu nádherné.

 

Rozdíl

Některé aerolinky neberou nad 30 let, některé si potrpí na rudých rtěnkách.

V čem se liší palubní personál ČSA od jiných? Jsou nějaké standardy, které Tě baví?

Co máte přísně zakázané v rámci společnosti?

Jak jsem již zmínila v jedné z předchozích otázek, tak se liší asi tím, že zde najdete mnoho srdcařů, pro které to není jen firma, ale jejich život.

Já si celkově ty naše standardy hrozně užívám. Podle mého názoru by měla letuška vždy vypadat jako letuška. Být upravená, hezky nalíčená a hlavně se jako letuška i na veřejnosti chovat. Líbí se mi standard mít červenou rtěnku a červené nehty.

Máme zakázaná tetování, mít neupravené vlasy či nemít žádný make-up.

 

Deformace

Každý máme svou pozitivní a negativní deformaci ze zaměstnání, kterou si přenášíme do svého osobního života.

Jaké jsou ty Tvoje?

Celá rodina má nainstalovanou aplikaci FlightRadar24 (jde o aplikaci, kde můžete on-line sledovat lety po celém světě). Slyším letadlo a už koukám, co to je za letadlo, kam letí, jaká společnost. Často mi mamka říká, že dělám, jako bych nikdy neviděla letadloJ

 

Rada zkušenější stevardky

Pokud by za Tebou přišli zájemci o tuto práci.

Jaké tři pozitiva a tři negativa bys jim upřímně sdělila?

Pozitiva? Určitě poznáš mnoho zemí, každý tvůj pracovní den je jiný a tvůj koníček může být tvoje práce!

K negativům bych určitě zařadila naše svátky, a to Vánoce, Velikonoce nebo například Nový rok, kdy tento čas trávíš v letadle, jinak o žádných dalších negativech nevím.