Nad kým se stahují mračna a kdo KRACHUJE?

Oprašuji březnový článek!

Stále se na českém trhu objevují akce níže zmíněných leteckých společností, u kterých byste si měli dát pozor!

Český trh, respektive staří predátoři českého letenkového trhu se nadále na těchto akcích obohacují.

Tak jak to je?

 

Krachy se děly, dějí a budou dít

Září 2009. Krach slovenské aerolinky SkyEurope se dotkl statisíců lidí, konkrétně bylo ve hře 280.000 letenek na lety, které se už nikdy neuskutečnily. To byl výsledek krachu „nízkonákladové“ aerolinky, která se ale neodmazatelně zapsala na seznam velice oblíbených aerolinek, ať už kvůli atraktivitě svých linek nebo megalomanských akcí, jako například „Milion letenek za 1 Kč“. Dokonce společnost Skytrax vyhlásila SkyEurope jako nejlepší východoevropskou aerolinku. Její konec to ale neodvrátilo.

 

 

Platit jedině platební kartou

Nejdůležitější a nejzásadnější byl fakt, jestli zákazníci své letenky zakoupili pomocí platební karty či nikoliv.

Mohli tak zažádat o „chargeback“ u své banky a měli tak velkou šanci, že peníze dostanou zpět. Ti, co platili zastarale bankovní převodem, měli smůlu.

To je ostatně jediná záchrana a naděje v případě, že dojde ke krachu jakékoliv letecké společnosti.

Takže nevěšte hlavy a plaťte kartou, avšak buďte opatrní, vždy se může najít nějaká alternativa.

Taky je nutno říci, že platba se musí uskutečnit na internetových stránkách dané aerolinky, nikoliv přes třetí stranu, jako například Pelikán, Královna nebo Letuška.

Pokud by se tak stalo, řídí se pravidla obchodními podmínkami třetí strany.

Banky nejsou ze zákona povinny chargeback provádět, ale právě v případech krachů leteckých společností rády vycházejí svým klientům vstříc.

 

Air Berlin & Monarch a další

Pamatujete na krach Air Berlin? Kdo by očekával, že v silné německé ekonomice padne aerolinka? Myslím, že málokdo. Co tím chci ale říci? Že ten „bankrot“ může přijít jako blesk z čistého nebe odkudkoliv.

A taky, podívejme na belgickou Sabenu? To byla tradiční aerolinka nebo ruské Transaero, které dolétalo v roce 2015. Nezapomeňme ani na tradiční britskou aerolinku Monarch a v poslední týdnech taky regionální britskou stálici FlyBe. Všem je dneska nebe lehké.

Poslední kousek je německá společnost Germania, která čelí obvinění, že prodávala letenky v době, když už neměla peníze na provoz. Upřímně, kdybych věděl, co se v Germanii děje, letenky bych od nich nenabízel. I pro mě je to ponaučení, proto okamžitě přicházím se seznamem aerolinií!

 

 

Kdo bude další?

To je důvod, proč jste si přišli přečíst tento článek! Tak hurá. Rekordní počet hlasoval na instagramovém účtu o tom, že byste to rádi věděli.

Když se řekne WOW Air, Norwegian a Alitalia, všichni by měli být na špičkách. Hodně z vás se ptalo, jak je na tom Ryanair.

Ten je na tom i přes poslední ztrátu půl miliardy velice dobře. Hůře je na tom takový Etihad Airways. Chápete? Mají za sebou “šejky” a prodělávají 79 milionů korun denně! To je mazec.

Norwegian Air Shuttle

28.5. Dnes se objevila akce na celý letošní rok, kdy můžete uplatnit slevu 20-30% na všechny lety. Je to předzvěst krachu?

Co se týče norské aerolinky, tak pro mnohé z vás to může být jistě překvapení! Přiznám se, že jsem se dříve moc o finanční stabilitu společností nezajímal a neváhal jsem si koupit letenku za 4500 Kč ze Singapuru do Londýna. To je krásná cena, že? Myslím, že za skoro čtrnácti hodinový let ano, navíc obsluhovaný moderním Boeingem 787.

Ale abych to nezamluvil. Dle v posledních dnech zveřejněného letního letového řádu se letiště Praha s některými linkami v létě rozloučí. Nízkonákladovka Norwegian přestane létat mezi Prahou a Helsinkami a Goteborgem a neobnoví ani letní linku do Bergenu a Stavangeru. Zůstává ji však linka do Osla, Kodaně a Stockholmu. Takže buďte opatrní. Dle nejvyššího managementu společnosti Ryanair, se norská firma už neměla dožít roku 2019, avšak dožila.

Ve zkratce. Letecká společnost Norwegian Air Shuttle loni prodělala 1,45 miliardy norských korun (3,86 miliardy českých korun), což není málo a je tristní, že tak dlouho odmítala společnost vytrvalého nápadníka, až o ni ztratil zájem úplně.

Společnost International Airlines Group oznámila, že už nemá zájem o převzetí Norwegian, v kterých drží necelá čtyři procenta akcií. „Podíl v Norwegian prodáme, uvedla firma v prohlášení. Co bude dál, nikdo neví.

 

 

Alitalia

Alitalia je v tom už léta po uši. Italský dopravce je v insolvenci, při životě ho drží jen státní pomoc a jasno mělo být už na konci loňského roku. Dříve o Alitalii projevila zájem společnost Lufthansa, avšak ta si odkoupení podmiňovala tím, že musí dojít k restrukturalizaci ve vedení firmy.

Z Prahy létá tradiční dopravce celoročně pouze do Říma, avšak stále je tato linka jedna z nejdražších, a tak se na Hubičce skoro vůbec neobjevuje. Alternativou do Říma tak nadále zůstává linka Ryanairu a Vuelingu, popřípadě ČSA.

Buďte v pozoru, v poslední době se na trhu objevily letenky na Maricius z Prahy a letenkové weby ho s hrdostí nabízí!

 

A co silné trio Ryanair, Wizzair a easyJet?

Všechny aerolinky mají nyní finanční stabilitu a nehrozí jim tak finanční potíže. Dříve byl na hraně Wizzair, a to hlavně při jeho startu. Byl ztrátový a očekával se jeho konec, který však nepřišel.

Můžete tedy dále s klidem nakupovat letenky a užívat si létání za hubičku.

 

CHCEŠ UPOZORNIT PŘÁTELE?

TAK SDÍLEJ ČLÁNEK NÍŽE A POMŮŽEŠ V JEHO PROPAGACI.