50 let slaví slavný CONCORDE!

Letadlo, které nepřestává udivovat letecké nadšence ani 50 let od jeho prvního letu a 16 let od jeho posledního letu. Taky letadlo, které létalo až ve výšce 18 kilometrů a mohli jste z něj vidět zakřivení Země!

To byl Concorde, který létal nadzvukovou rychlostí a který se stává předlohou a vzorem pro jeho nástupce, který živí myšlenku, že není nadzvukovému létání konec.

 

Lamela, která se válela na ranveji

Jeho vývoj stál 1,6 miliardy dolarů. Avšak náklady na provoz, hlavně tedy vysoká spotřeba paliva byly velkým nepřítelem nadzvukového létání. A taky pouhá lamela společnosti Continental Airlines, která zůstala v osudný červencový den na ranveji pařížského letiště, se stala osudnou pro jeho další pokračování. Dalším nepříjemným faktorem byl fakt, že letadlo při startu spotřebovalo neuvěřitelné množství paliva (až 450 litrů leteckého kerosinu za minutu).

 

Rekord při letu přes Atlantik

Dokonce 7. února 1996 Concorde British Airways přeletěl trasu New York – Londýn za 2 hodiny, 52 minut a 59 sekund. Toto je dodnes rekord pro nejrychlejší přelet přes Atlantik v civilním letadle. Mohli jste se tedy ještě ten den vrátit zpátky, pokud jste letěli na obchodní schůzku.

 

Zrušené objednávky a velká očekávání

Výrobce očekával prodej až sto kusů, avšak na komerčních letech jich létalo pouze čtrnáct. Využívaly ho společnosti Air France a British Airways, které při vývoji letadla spojily síly. Ostatní svoje objednávky zrušily. Nebyl o něj takový zájem, jak se předpokládalo. Posledním hřebíčkem do rakve byly vysoké ceny letenek.  

 

Letenka, která stála balík

Spekuluje se, že letenka před jeho největší krizí stála zhruba 400.000 Kč! Po osudné nehodě, při které zahynulo celkem 113 lidí, stála letenka o polovinu méně.

Dokážete si představit, že byste takový balík zaplatily? Na Hubičce se už objevil New York i za 4320 Kč! Ale, nebylo to nadzvukovou rychlostí. Bylo to jen 900 km/h.

 

Jaká je budoucnost

Letecké nadšence a hlavně konstruktéry však vidina nadzvukové éry stále láká!

Společnost Boom intenzivně pracuje na letadle pro 55 lidí, se kterou úzce spolupracuje aerolinka Japan Airlines.

 

Kde můžu vidět starý Concorde

Letouny jsou rozeseté po celém světě! Nejblíže to máme do anglického Londýna. Na letišti Heathrow se nachází jeden z nich.

Dále pak na letišti v Manchesteru, také v Paříži jak na Orly, tak na letišti Charles de Gaulle. V muzeum v Bristolu je také jeden.

Také můžete vyrazit do německého Sinsheimu. Další je pak v továrně Airbusu ve francouzském Toulouse.